CURSUSAANBOD 2014/2015

Ook in dit nieuwe schooljaar hebben we tal van cursussen speciaal voor jou ontwikkeld! We hebben allen genoeg te vertellen maar laten we nu eens eindelijk onze verhalen op papier zetten. Kijk gauw naar een deel van die lijst met cursussen. Mail of bel ons vooral voor informatie!

– ELEMENTAIRE SCHRIJFTECHNIEKEN
Je leert schrijven met de zintuigen, associaties en beelden: basistechnieken die elke schrijver behoort te beheersen. Wat is freewriting en waartoe zet freewriting aan. Bij deze module leer je anders kijken dan je gewend ben.

– ESSAYSCHRIJVEN
Een essay is een tekst geschreven vanuit de eigen visie., de persoonlijke beschouwing. Verschillende vormen van het essay zijn de column, een boekrecensie, een ingezonden stuk, een film of theater recensie. Hoe schrijf je sterke literaire essays met een verrassende kerngedachte en stevige argumenten? Een visie die iedereen aan het denken zet, irriteert of vermaakt?

– KORTE VERHALEN 
Hoe beginnen, hoe spanningselementen bouwen in je verhaal, het climax uit te stellen, en hoe eindigen. Te vaak hebben korte verhalen lange inleidingen. Hoe geef je informatie door van het personage zonder te veel te schrijven?

– VERHAALIDEE. HOE VERDER?
Over het schrijven van een langer verhaal

Je hebt een verhaal idee, wat fragmenten geschreven, maar hoe verder? In je hoofd heb je nog zoveel, maar op een of andere manier lukt het je niet die prachtige ideeën op papier te krijgen. De basistechnieken weet je al, maar verder kom je niet. Alles is een beetje los en vast.
Tijdens deze 6 weekse training richten wij ons op het volgende: 2014-04-23 20.07.37

  • Is je idee origineel genoeg?
    Wat zijn de dramatische situaties in het verhaal?
    Hoe houd je de spanning erin?
    Hoe schrijf je met structuur? Is het überhaupt nodig om met een structuur te schrijven? welke zijn er?
    Hoe rijg je de fragmenten aan elkaar?
    Hoe verwerk je een bepaalde tijdsperiode in je verhaal? En nog meer!

– CONFLICTOPBOUW

Elk verhaal heeft conflict nodig: een problematisering, een contrast. Wat zijn de verlangens, wat zijn de frustraties van je personage(s) en hoe kan je die vormgeven in je verhaal?

– SCHRIJFTRAINING VOOR KINDEREN (9-14 jaar)
Schrijf je altijd mooie opstellen in de klas? Houd je van boeken lezen? Wil je een jonge schrijver of schrijfster worden? Schrijven voor een film, een toneelstuk of gewoon voor je vrienden? Kijk eens bij www.onsboek.org voor de Jeugdtraining die in september 2013 is gestart en succesvol is afgerond in juli 2014.

– EFFECTIEF SCHRIJVEN
Vakmensen hebben vaak de neiging in eigen jargon te schrijven, wat het moeilijk maakt voor anderen die geen tot weinig specifieke kennis hebben, de tekst te begrijpen. Er wordt speciaal voor uw organisatie of bedrijf een module ontwikkeld die aansluit op de behoefte en de doelgroep. Je wil als organisatie/bedrijf een groot bereik hebben. Vaak besteden organisaties het Advertentie- en PR werk uit, maar achteraf blijkt dat de specifieke kennis ontbreekt en verkeerde interpretaties worden gegeven aan het werk. Dit is niet vreemd, jij alleen kan jouw verhaal/informatie over jouw product/ dienst het beste verwoorden, verduidelijken aan de doelgroep. Je moet alleen weten hoe. We voeren je door het schrijfproces heen en leren je alinea’s schrijven met een duidelijke kern. De training is vooral geschikt voor Overheidsorganisaties en het Bedrijfsleven.

SRANANTONGO SPELLING

Wie Sranantongo wil schrijven of gebruikt in teksten moet vooral de basisspellingregels kennen. De module ‘Sranantongo spelling’ is sterk aan te bevelen vooral voor tekstschrijvers bij kranten, websites en dergelijke. Deze training is vooral ook geschikt voor dichters.

– NEDERLANDSE Spelling
Studenten worstelen vaak met spellingregels, interpunctie, samenstellingen en de correcte zinsconstructies. Bij het inzenden van teksten naar uitgeverijen, vallen de manuscriptbeoordelaars nog te vaak over de spellings- en stilistische fouten. Dit heeft als gevolg dat manuscripten in de papiervernietiger verdwijnen. Veelgemaakte fouten bij vooral het schrijven van het Surinaams-Nederlands worden uitgebreid toegelicht.

– STIJLOEFENINGEN

Wat is stijl? Wat zijn de verschillende typen? Ben je je genoeg bewust van je eigen schrijfstijl en hoe kunnen we het samen ontwikkelen tot een betere, herkenbare? We stoeien bij deze cursus met de stijloefeningen van Raymond Queneau.

 

-PERSPECTIEF

Wat is de vertelinstantie. Heb je meerdere perspectieven in je verhaal of gooi je ze onbewust door elkaar? Wat is het effect van de verschillende perspectieven?

 

POEZIE ALGEMEEN (verschillende niveaus)

  • Dichten op een prettige wijze
    Het leren schrijven van: acrostichons, elfen, haiku en trioletten
    Werken met: imitatio (verandergedichten), herinneringen en cultureel erfgoed,
    Schrijven met associaties met bijvoorbeeld voorwerpen, geuren en kleuren.
    Werken met: alliteraties, onomatopeeën (klanknabootsingen) vergelijkingen, rijmschema’s en vrije dichtvormen.
    En zoveel meer…

NIEUWE CURSUSSEN

1. SCHRIJFTRAINING VOOR OUDEREN

Hoe vaak komt het niet voor dat kleinkinderen vragen aan hun grootouders om hen verhalen voor te lezen die ze zelf hebben verzonnen? Zou het niet leuk zijn om die verhalen op papier te zetten voor de achterkleinkinderen? Of voor de familie?

2. WAAR GEBEURDE VERHALEN 

Iedereen heeft wel eens iets meegemaakt dat de moeite waard is om verder te vertellen. Tragische, enge of grappige gebeurtenissen die een boodschap hebben of een grote indruk op je leven hebben gemaakt. Schrijf ze op!

3. Schrijven voor kinderen.  Weet je wat de zins- of woordlengte moet zijn van teksten voor een bepaalde leeftijd categorie? Wat boeit kinderen? Ontdek waarom ze steeds naar hetzelfde verhaal willen luisteren.

3. REISVERHALEN

De training spreekt voor zich. Hoe schrijf je reisverhalen die de lezer naar meer doen vragen en of meteen tickets laat boeken?

 

CONTACTGEGEVENS:

e: info@schrijversvakschool.org

t: 8563674

w: www.schrijversvakschool.org

w: www.onsboek.org

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *